pátek 9. ledna 2009

Využití blogu k výuce.

Vyučování nějaké látky může být obohaceno o komunikací se studenty pomocí webu. V tomto článku bych se rád podíval na to, jaké informace se objevují na školních stránkách a zda by se k tomuto účelu nedal využít blog.

Informace publikované na stránkách k předmětu

Nejzákladnější informací k předmětu je osoba, která předmět vyučuje název předmětu a čas výuky. Dále kontakt na vyučujícího a informace o požadavcích nutných k absolvování předmětu.

Mimo to se na školních stránkách objevují informace o probrané látce v jednotlivých lekcích. Úkoly k vypracování, materiály a odkazy vztahující se k dané lekci. Průběžně se na stránkách může objevovat i informace o docházce.

Na konci roku se na stránkách mohou objevit vypracované úkoly studentů, informace o tom kdo předmět absolvoval, informace k formálnímu uzavření předmětu, zapsání známek a popř. i anketa s názory studentů a reflexí učitele na ně.

Struktura informací

Snad jsem na nic nezapomněl. Z popisu se jeví, že pouze určitou část informací lze přenášet formou příspěvků a jeví se nezbytné zřídit si webový prostor, kde budou uloženy další soubory a obrázky vztahující se k předmětu.

Kolaborativní editace

Blogovací systémy (např. tento na seznamu) umožňují spravovat blog pouze jednomu člověku a nerozlišují práva k jednotlivým částem stránek. Proto předmět s několika vyučujícími nebo cvíčícími spíše využije propracovanější řešení výukového systému jako Moodle.

Učebnice

Blog není vhodný k podrobnému popisu látky, protože k tomuto účelu se hodí spíše publikační systém podobný wikipedii (možná knoll, nebo soukromá wiki). U příspěvků v učebnici prostě čas editace nehraje už takovou roli.

Výhody blogu

Stejně jako webové stránky předmětu umožňuje blog oslovit všechny studenty (i ty co zapomněli přijít na hodinu) a to i v čase dlouho po konání vyučování. Jaké však má blog oproti nim výhody?

Hlavní výhodou blogu je, že nové příspěvky jsou hned viditelné to znamená, že změny ve stránce student nepřehlédne.

RSS kanál

Ostatně stejnou výhodou je RSS kanál, který umožňuje studentům reagovat na uveřejněné informace častěji. Přeci jen obecně student příliš často stránky svých učitelů nenavštěvuje, speciálně ne tehdy, když se tam nic nemění.

Komentáře

Studenti mohou přímo pod příspěvkem upozornit na chybu nebo reagovat upřesňujícími dotazy, které jsou pak spolu s reakcí dostupné i ostatním studentům. Kvůli bázlivosti studentů jsem však na vážkách, zda této možnosti využijí i anonymně.

Nevýhody blogu

Hlavní nevýhodou blogu pro učitele je stejně jako u osobních stránek pracnost s aktualizací a tvorbou obsahu mimo běžnou přípravu a prezentace kvalitou tohoto obsahu (a tedy možná i větší náročnost tvorby, než u běžného blogu). Ale tím se od webových stránek neliší.

Trošku nevýhodou je neměnitelné řazení příspěvků podle času editace/vložení. Což značí že příspěvek by měl být svébytnou entitou nezávislou na pořadí jiných příspěvků. Příspěvky proto mohou postrádat logické řazení a nalezení příspěvku může být složitější. Je tedy nejspíše nutné některé příspěvky zahrnout do speciální kategorie nebo pro lepší přehlednost odkazovat ze shrnujícího příspěvku. A také je možné že starčí příspěvky zapadnou, což je zas možno řešit dobrým členěním do kategorií.

Závěr

Dle mého názoru může být blog využit ke komunikaci se studenty lépe než obecné webové stránky. Proto pokud budu přístí rok vyučovat zkusím si pro tento účel založit blog a s výsledky vás seznámím.

Žádné komentáře:

Okomentovat