pátek 2. ledna 2009

Jan Polzer: GNU Emacs a Vim: Kapesní přehled

Tuto knihu jsem si koupil kvůli prohloubení znalostí editoru VIM, přeci jen spousta užitečných příkazů tohoto editoru mi zůstala skryta. Kniha mě stála 100 Kč, tedy celkem malý peníz. Její zpracování je dáno nižší cenou a knížka připomíná svou kroužkovou vazbou sešítek o 139 stránkách. Z toho se cca 80 stránek věnuje editoru VIM.

Protože VIM obsahuje poměrně zdařilí tutoriál vimtutor kniha rezignuje na to působit jako učebnice a spíše se snaží probrat jednotlivé oblasti voleb editoru VIM. Přijde mi tedy líto, že některé oblasti kniha popisuje přespříliš podrobně (8 stránek tabulky různých speciálních znaků a jejich kódů) a o jiné ani nezavadí vůbec (buffery, vývoj v jiných jazycích než C).
Kniha neuvádí všechny použitelné aliasy příkazů a ani všechny příkazy, proto nemůže být pokládána ani za manuál. Přijde mi, že autor spíše straní editoru EMACS /čert jeden (o:/ a proto uvádí aliasy, které se podobají příkazům z EMACSu.
Vysloveně škoda mi přijde, že autor nevložil do sešitu volné stránky pro poznamenání vlastních příkazů. V knize jsem objevil i několik chyb a to typografických i faktických.

Z části o VIMu jsem proto zklamán, neboť pročtením dokumentace bych se dozvěděl informací více a podrobněji. Přesto mě však přečtení knihy upozornilo na některé mechanismy VIMu, o kterých jsem netušil a chtěl bych autora pochválit za to, že správně vylíčil editor VIM jako prostředí, které si efektivně přizpůsobíte pro vaše editování.

Část o editoru EMACS jsem pouze zběžně prohlédl a nedovolím si ji tedy soudit. Nechápu však proč obsahuje: popis editace emailů a výčet her dostupných v EMACSu.

Známka 4/10.

Žádné komentáře:

Okomentovat