středa 15. dubna 2009

Aleš Kubík: Inteligentní agenti

podtitul: tvorba aplikačního software na bázi multiagentových systémů

Kniha má cca 240 obsahových stránek, je brožovaná (a ta moje už má i oslí uši) a vyšla v roce 2004. Kniha o agentových technologiích v češtině od českého autora se jen tak nevidí. Autor se snaží v knize zmapovat celé rozsáhlé téma agentového přístupu k návrhu software.

Na začátku knihy autor popisuje základní abstraktní architektury agentů. Poté se věnuje učení, komunikaci a přesunu agentů mezi architekturami. V poslední kapitole se autor pak věnuje existujícím agentovým prostředím a jazykům pro modelování agentů. Knize bych možná trochu vyčinil příliš široký záběr, který neumožňuje danou problematiku úplně popsat. Kniha se tak stává spíše přehledem a rozcestím na další zdroje. V knize mi přijde problematické přílišné spoléhání na matematický formalismus (v místech kde se dále nevyužívá a možná i čtenáře mate) a pak zabíhání do přílišných podrobností (hlavně v příkladech). V celé knize je použito několik jazyků (přičemž dle mého názoru by stačil pseudokód). Našel jsem jedno místo, kde bylo vynechané slovo, jinak je text s pravopisné a typografické strany v pořádku.

Domnívám se, že u zdůvodnění účinnosti Hayekova stroje (jehož návrh je imho inspirován hlavně vírou v trh) se neporovnávají různé algoritmy korektně. (opomíjí se vliv počtu barev na složitost problému). Srovnání využívá efektivitu při řešení problému jak zkopírovat sekvenci barev kostek postavených v jednom ze 3. sloupců do dalšího sloupce. Přičemž lze manipulovat pouze s kostkami navrchu sloupců. Také velmi podrobné líčení různých technologických aspektů mě nepřišlo šťastné. Pouze podle knihy bych agentový systém nebyl schopen implementovat.

Naopak co na knize oceňuji je kapitola o učení (bohužel se sem nevešli všechny učící algoritmy) a speciálně část o učení reaktivních agentů. Také je trošku možné, že jsem příliš přísný neboť jsem již četl pojednání o agentech o Wooldridge. Rozhodně jsem rád že podobná kniha vznikla a čtenáři neobeznámenému s technologií agentů může poskytnout základní vhled.

Hodnocení 5/10

PS: Sám mám určité vnitřní pochybnosti, zda termín agent přináší něco nového (spíš se domnívám, že jde jen o podobný hype jako dřív byli expertní systémy nebo neuronové sítě). Rád se v diskuzi nechám vyvést z omylu ;)

Žádné komentáře:

Okomentovat